söndag 28 juli 2013

Kollade lite på trafikverkets hemsida om import av bilar:

Fordonsimport från början till slut

Här får du överskådlig information om hur importen av ett fordon går till och vilka regler som gäller från det att fordonet anländer till den svenska gränsen till dess att det är körklart.
Reglerna gäller inte
När du tar in ett fordon från ett EU-land kallas det formellt förinförsel. När du tar in ett fordon från ett land utanför EU kallas det formellt för import. I vår information använder vi dock bara ordetimport, oavsett vilket land som är aktuellt, eftersom reglerna för import och införsel av fordon bara skiljer sig något åt.

Fordon som importeras från ett EES-land måste förtullas. För övrigt omfattas fordonet av samma regler som gäller vid införsel från ett EU-land.
 
EES-länder (länder som omfattas av EES-avtalet):Norge, Island och Liechtenstein.
EU-länder:Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
Har du köpt fordonet av försvaret? Har du byggt det själv men du inte är registrerad som yrkesmässig tillverkare? Är ditt fordon oregistrerat men har tidigare har varit registrerat i Sverige och därefter inte exporterats? Då finns steg-för-steg-instruktioner för Militärt, egentillverkat och tidigare svenskregistrerat.
Steg 1 - Förtulla fordonet
(Om du har importerat fordonet från ett land utanför EU)

Steg 2 - Betala mervärdesskatt
(Om fordonet är nytt och importerat från ett annat EU-land)

Steg 3 - Teckna en trafikförsäkring för tillfällig registrering hos ett försäkringsbolag
(Om du ansöker om tillfällig registrering i samband med ursprungskontrollen)

Steg 4 - Ansök om ursprungskontroll
Steg 5 - Beställ tid för registreringsbesiktning & identitetskontroll
Steg 6 - Fordonet tilldelas ett registreringsnummer
Steg 7 - Kontrollbesikta fordonet
Steg 8 - Ställ på fordonet 
Överskådlig står det i början, jotack, blev ju bara mer förvirrad. Får nog be någon erfaren om hjälp när dagen kommer.



Hittade en annons från: ” Beverly Hills Car Club ” på denna:



Phaeton från 1976 – priset? 22.750$ - BILLIGT (140.000 kronor)



Sprang på” en annons från en Excalibur som såldes tidigare i år för 8.000£ = 84.000 kronor, vist var det lite polering och sånt men ändå – den som letar, hittar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar