onsdag 24 juli 2013

Samtidigt med blogg och Facebook (https://www.facebook.com/groups/683384208354297/ ) kollar jag vidare för att hitta ”min” bil.
Ofta blir det lättare att fatta beslut ju mer man vet – äpple #1 är surt och äpple #2 är sött, vill du då ha ett surt äpple, ska du välja #2 … eller?

Men kolla denna serie 4 från 1984: Framskärmen är liksom rundad eller svängt och vindrutan är 2-delad men motorn … ja den är minsann inte mycket att hurra för – 5L och ett par hundra hästar!
Reservhjulet är inkapslad (tycker jag är snyggt) men sen har den endast 2 avgasrör på var sida – fast på serie 4 är det endast för syn skull. Sidorutorna är av glas och öppningsbara.



---------------------------------------------------------------------------------------------------

Om man sen jämför den med denna serie2 från 1973, då är ju framskärmen mer liksom raka, och vindrutan är ”hel” (jaja, den är ju också hel på den första, men på serie 2 är den inte 2-delad). Sidoruterna är av tyg, men serie 2 har 3 avgasrör på var sida – RIKTIIGA avgasrör!! Sen är det ju det där med motorn … mums … 7,4 L och drygt 400 ponys under huven. Enligt uppgifter från Camelot Classic Cars (home of the Excalibur) – ske dessa 400 Hk, kunde flytta denna 2300 Kg tunga bil - som ju inte precis är ett studie i aerodynamik – från 0-96 Km/h på 4,9 sekunder!!!!!!! Toppfarten uppges till ”ungefär 235 Km/h”



Riktiga avgasrör och MOTOR eller

Rundade skärmar, reservhjuls kåpa och 2 delad vindruta

Vad tycker du?

1 kommentar:

  1. Riktiga avgasrör och raka skärmar. Sen tycker jag att hel ruta är snyggare än delad.

    SvaraRadera