Samtidigt med blogg och Facebook
(https://www.facebook.com/groups/683384208354297/
) kollar jag vidare för att hitta ”min” bil.
Ofta blir det lättare att fatta beslut
ju mer man vet – äpple #1 är surt och äpple #2 är sött, vill
du då ha ett surt äpple, ska du välja #2 … eller?
Men kolla denna serie 4 från 1984:
Framskärmen är liksom rundad eller svängt och vindrutan är
2-delad men motorn … ja den är minsann inte mycket att hurra för
– 5L och ett par hundra hästar!
Reservhjulet är inkapslad (tycker jag
är snyggt) men sen har den endast 2 avgasrör på var sida – fast
på serie 4 är det endast för syn skull. Sidorutorna är av glas
och öppningsbara.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Om man sen jämför den med denna
serie2 från 1973, då är ju framskärmen mer liksom raka, och
vindrutan är ”hel” (jaja, den är ju också hel på den första,
men på serie 2 är den inte 2-delad). Sidoruterna är av tyg, men
serie 2 har 3 avgasrör på var sida – RIKTIIGA avgasrör!! Sen är
det ju det där med motorn … mums … 7,4 L och drygt 400 ponys
under huven. Enligt uppgifter från Camelot Classic Cars (home of the
Excalibur) – ske dessa 400 Hk, kunde flytta denna 2300 Kg tunga bil
- som ju inte precis är ett studie i aerodynamik – från 0-96 Km/h
på 4,9 sekunder!!!!!!! Toppfarten uppges till ”ungefär 235 Km/h”
Riktiga avgasrör och MOTOR eller
Rundade skärmar, reservhjuls kåpa och
2 delad vindruta
Vad tycker du?
Riktiga avgasrör och raka skärmar. Sen tycker jag att hel ruta är snyggare än delad.
SvaraRadera