torsdag 22 augusti 2013

Alla efterföljande Excaliburs fick Chevrolet motorer – likadana som låg i Corvette.

Eftesom Studebaker inte ville bygga Excalibur, började Stevens själv att tillverka bilarna under mamnet: ”SS Automobiles, Inc” senare Excalibur Automobile Corp. I Milwaukee, Wisconsin.

Excalibur Automobile Corp
Nyheten spridde sig som en löpeld. Steve Stevens visade upp sin New York Show bil en månad senare i Kalifornien på en concours (en typ av uttagnings prov) sponsrad av "Road & Track" magazine (USA´s största bil-tidning) och än en gång var det en kaotisk framgång. Några veckor senare presenterades i en artikel i tidningen "Automobile Quarterly", och omedelbart efteråt började posten strömma in till Stevens (NOTE: post som i brev i brevlådan – mail och sms fanns INTE i ”på gamla goa tiden”). I Juli samma år (1964), grundade Steve, hans bror David och deras far sitt företag - ”SS Automobiles, Inc”.
Steve minns att "Pappa agerade som vår rådgivare för att få fart på produktionen, hans namn var välkänd i automobil världen och öppnade en ”del” dörrar för oss. Brooks Stevens fortsatte: "Faktum är att jag ville att detta företag skulle vara deras egen. För att vara riktig ärlig, så jag gav dem $ 10.000 som utgångspunkt, men de behövde betydligt mer än så för att utrusta en produktionslinje. Så jag ordnade finansiering med ett fåtal banker och så småningom hade de fått ihop $ 60.000. "Han talade om sina två söner och vad de hade åstadkommet med en enorm stolthet:
”De lyckades tack vara deras talang och deras respektive kunnande inom 2 olika områden – David är en mycket kompetent konstruktör och ”Steve” är en förträfflig försäljare”


Steve McQueen och hans serie II Roadster från 1970






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar