torsdag 1 augusti 2013

Ni som känner mig från Facebook vet det redan, men det finns ganska många ute i världen, bland annat i Ryssland, USA, Frankrike och Ukraina – för att nämna bara några av de exotiska länder där det också finns läsare – som kanske också tycker det är kul att veta att ungefär 50 unika besök är av mina Ryska vänner, 30 från USA och 25 från vardera Frankrike, Ukraina och Kroatien.
TACK!
Precis när det började ta emot, och jag höll på att ge upp, råkade jag kolla statistiken för bloggen, och fan vad glad jag blev.

Detta, det tionde, inlägg dediceras till alla ni som tydligen tycker om att läsa om mina drömmar, funderingar och ”undersökningar.

Det skulle vara JÄTTEROLIGT att få någon kommentar från ER som inte känner mig och som jag inte känner – snälla kommentera:)

Nej, nog med ”bölande” och vidare med det det handlar om – Excalibur!
Har hittat min bil:



Denna underbara Phaeton serie 2 från 1974 har tidigare tillhört Jackie Gleason. Jackie var vän med Brooks Stevens (han som en gång designade Excalibur – mer om han senare) varför denna bil blev specialgjord för JG. ”Vem fan är Jackie Gleason”, tänker du kanske, och jo, det är ju han där Sheriffen - Buford T Justice -



från ”Smokey and the Bandits” bland MÅNGA andra tex: http://www.youtube.com/watch?v=ptcxJ8Wylg4 

”Detta är den enda Excalibur som vi modifierade ramen på när den byggdes för Brooks Stevens gode vän Jackie Gleason. Ramen utökades för att rymma den handbyggda koffert. Dörrarna och kofferten gjordes i ett speciellt material och det finns JG initialer på dörren. Kölerfiguren är guldpläterad. Det finns en andra uppsättning av dörrar och annan koffert med Jackies namn och adress målade ovanpå det. Detta var den första serien II som kom med en hardtop som också följer med bilen. Det finns 2 uppsättningar sidogardiner varav en är med ett glidande fönster.

Bilen köptes av den nuvarande ägaren (den tredje) efter Bob Kents (som var den andra ägare) död. Bilen var i en olycka i juli 2003 och sändes tillbaka till oss på fabriken (Camelot GAMLA EXCALIBUR AUTOMOBILE CORP) för reparation, för att vara säker på att det var gjort på rätt sätt”.
Så säger ”fru Excalibur” - Alice Preston som numera är ägare till ”Camelot Classic Cars” och har varit med sen början i 1964. (mer, mycket mer, om henne vid ett senare tillfälle)

”Bilen” har alltså en egen historia som är väl dokumenterad – VILLHA!!!


Priset? Jo, 40.000$ (260.000 kronor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar