tisdag 20 augusti 2013

 Det var för sent att ta bort "Studebaker SS” märken …

”Bilen var den stora stjärnan på New York Motor Show 4-12 april 1964.
Brooks och hans 2 söner blev bombarderade med förfrågningar och William ”Steve” Stevens (yngsta sonen) minns: ”Folk frågade om priset, och jag svarade 6.000 dollars utan att skämmas och tänkte att $1.000 per vecka (det tog 6 veckor att bygga bilen) lät som en bra lön.
Jag tänkte dock inte på material kostnad och lön till de anställda som skulle hjälpa mig. Jag var ju bara 21 och oerfaren när det gällde pengar.”

Brooks Stevens (stående) och hans 2 söner – David ”Steve” och Wiliam med en 1965 serie I Roadster (utan dörrar)

Så Jerry Allen var helt klart en viktig person i grundandet av Excalibur, inte bara för att han
var arrangör av ”The New York Motor Show” (utan vem Brooks aldrig skulle ha fått ställa ut sin bil), men också för att han var Chevrolet´s koncessionshavare i ”Big Apple”.
Brooks Stevens minns: "Vi fick tillräckligt med intresse på mässan för att övertyga honom ... vi fick även sålt tolv bilar ... och vi ville ha Allen som vår enda återförsäljare på östkusten. Han sålde våra första bilar som om det var glass i helvete - han hade ett helt unikt läge i New York - en överdådig showroom intill Colosseum. Men, han var också ganska orolig för något som så småningom orsakade den första modifiering på Excaliburen. En dag sa han till oss: "Lyssna killar, jag bryr inte ett dugg om er Studebaker chassi eftersom ingen kan se det och tillverkarens namn inte stämplas på det. Problemet är att jag inte kan sälja bilar med Studebaker motorer från ett showroom som finns på nedre våningen i General Motors byggnaden. Chefens kontor ligger på översta våningen och för eller senare kommer de förbi mitt showrrom av nyfikenhet på väg till lunch och då kommer jag att få en spark i röven! Kan inte du sätta en Chevrolet motor i den?” "Självklart” svarade Brooks, ”om du kan leverera motorerna” ... sagt och gjort, och den första
Excalibur blev också den enda med en Studebaker motor, alla efterföljande Excaliburs fick Chevrolet motorer – likadana som låg i Corvette.

327 Cui (5,4L) 365 Hk motor från Chewrolet

Corvette - kolla formarna:)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar