Previosly on: ”Excalibur – Från
dröm till verklighet?”
”Jo, alltså, det är ny gammal bil”
… svarade Brooks – och där, just där tog samtalet slut!
Burlingame lade på luren uppenbart bestört! Det var en kort
diskussion,men Excalibur var fött!
Fast, redan i 1951 hade Stevens bygd en
Excalibur.

Denna ”Excalibur J” byggde Brooks i 3 ex
I samarbete med:
The Beassie Engineering Co.
Milwaukee, Wisconsin mellan
1951 och 1953
![]() |
| Excalibur J 1951 |
”Brooks Stevens ville bygga en
Amerikansk sportbil
i Amerika
för Amerikanerna
Till ett överkomligt pris”
![]() |
| Excalibur J 1952 |
![]() |
| Brooks och hans Excalibur J 1951 |
Excalibur J byggdes på en ”Henry
J”-ram (J-et i Excalibur J är från ram-namnet) som Brooks hade
tillgång till via hans samarbete med Kaiser-Fraser (Henry J Kaiser
och Joseph W Fraser)
– som tillverkade ungefär 800.000 bilar -
många av dessa monterades i Haifa i Israel som i övrigt var först
att serietillverka en bil med glasfiberkaross, nämligen
Kaiser-Darrin – en månad före Corvette.
![]() |
| Kaiser-Darrin 1954 med "sliding doors”! |
![]() |
Kolla bilden
Dörren skydds in i framskärmen!!!
|
Priset
för en sådan här snygging: $225.000





Inga kommentarer:
Skicka en kommentar