tisdag 13 augusti 2013

Previosly on: ”Excalibur – Från dröm till verklighet?”

”Jo, alltså, det är ny gammal bil” … svarade Brooks – och där, just där tog samtalet slut! Burlingame lade på luren uppenbart bestört! Det var en kort diskussion,men Excalibur var fött!

Fast, redan i 1951 hade Stevens bygd en Excalibur.

Excalibur J 1951-1953




Denna ”Excalibur J” byggde Brooks i 3 ex 
I samarbete med:
The Beassie Engineering Co.  
Milwaukee, Wisconsin  mellan
1951 och 1953




Excalibur J 1951






”Brooks Stevens ville bygga en
Amerikansk sportbil
i Amerika
för Amerikanerna
Till ett överkomligt pris”






Excalibur J 1952



Brooks och hans Excalibur J 1951
Excalibur J byggdes på en ”Henry J”-ram (J-et i Excalibur J är från ram-namnet) som Brooks hade tillgång till via hans samarbete med Kaiser-Fraser (Henry J Kaiser och Joseph W Fraser)





 – som tillverkade ungefär 800.000 bilar - många av dessa monterades i Haifa i Israel som i övrigt var först att serietillverka en bil med glasfiberkaross, nämligen Kaiser-Darrin – en månad före Corvette.

Kaiser-Darrin 1954 med "sliding doors”!










Kolla bilden
Dörren skydds in i framskärmen!!!












Priset för en sådan här snygging: $225.000



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar