Från förre avsnitt:
Excalibur J byggdes på en ”Henry
J”-ram (J-et i Excalibur J är från ram-namnet) som Brooks hade
tillgång till via hans samarbete med Kaiser-Fraser (Henry J Kaiser
och Joseph W Fraser – som tillverkade ungefär 800.000 bilar -
många av dessa monterades i Haifa i Israel) som i övrigt var först
att serietillverka en bil med glasfiberkaross, nämligen
Kaiser-Darrin – en månad före Corvette.
Som motor användes en rak sexa från
Willys (Kaiser köppte Willys Jeep i 1953) fast EN
de 3 bilar hade/har en motor från en Jaguar XK – vilken av de 3
vet jag tyvärr inte:(
Henry j ram, med en Willys rak sexa |
Excalibur J har en form som en tunna
och är gjort av aluminium, och med framskärmar som påminner
hyggligt om cykelskärmar – kolla på avgasrören, redan denna
modell hade de kommande ut från huven. Tanken var redan då att
bygga en sportbil som ”alla” skulle ha råd med, priset sattes
till $2.000, men bilen kom aldrig i produktion, utan användes endast
som show och racerbil.
Har i övrigt
”hittat” denna serie III från 1975 (den med den stora motorn –
7,4L = 425Hk) -
Excalibur Phaeton Serie III - 1975 - Pris: 54.000€ |
- som var en
present till Grace Kelly från Fyrst Rainier av Monaco
Grace Kelly - och Fyrst Rainier av Monaco

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar