onsdag 14 augusti 2013

Från förre avsnitt:

Excalibur J byggdes på en ”Henry J”-ram (J-et i Excalibur J är från ram-namnet) som Brooks hade tillgång till via hans samarbete med Kaiser-Fraser (Henry J Kaiser och Joseph W Fraser – som tillverkade ungefär 800.000 bilar - många av dessa monterades i Haifa i Israel) som i övrigt var först att serietillverka en bil med glasfiberkaross, nämligen Kaiser-Darrin – en månad före Corvette.

Som motor användes en rak sexa från Willys (Kaiser köppte Willys Jeep i 1953) fast EN de 3 bilar hade/har en motor från en Jaguar XK – vilken av de 3 vet jag tyvärr inte:(

Henry j ram, med en Willys rak sexa

Excalibur J har en form som en tunna och är gjort av aluminium, och med framskärmar som påminner hyggligt om cykelskärmar – kolla på avgasrören, redan denna modell hade de kommande ut från huven. Tanken var redan då att bygga en sportbil som ”alla” skulle ha råd med, priset sattes till $2.000, men bilen kom aldrig i produktion, utan användes endast som show och racerbil.


Har i övrigt ”hittat” denna serie III från 1975 (den med den stora motorn – 7,4L = 425Hk) -

Excalibur Phaeton Serie III  - 1975 - Pris: 54.000€


- som var en present till Grace Kelly från Fyrst Rainier av Monaco

                      Grace Kelly                                              - och Fyrst Rainier av Monaco

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar