Brooks Stevens … jodå, där var en
gubbe som var aktiv!
Han designade allt från möbler till
kök – från gräsklipparmotorer (Briggs
and Stratton)
till utombordare (Evinrude
Lark och Johnson Javelin )
Men det var när han kom till
Studebaker som han blir intressant för min historia.
Som en bildesigner omgjorda Stevens
1962 Studebaker Gran Turismo Hawk på en minimal budget.
![]() |
1962 Studebaker Gran Turismo Hawk - påminner lite om RR, eller? |
Denna snabba (220 Km/h) och eleganta GT, tillverkades i
ungefär 15.000 ex mellan 1962 och 1964 då Studebaker lade ner sin
produktion i USA.
Han designade Harley-Davidson
motorcyklar inklusive 1949 Hydra-Glide Harley, en av hans första.
Han hjälpte till att skapa de nya fjädrings framgafflar, den djupa
strålkastare med parabol och en mer strömliknat design. Alla
Harleys, även modeller i produktion nu, är sedan dess baserade på
Stevens ram-design.
Stevens ritade också lite ”roligare”
saker … bland annat Oscar Mayer Wienermobile, en amerikansk
pop-kultur ikon
MEN ... kort tid efter han avslutad
jobbat med Hawk-modellen, fick han ett SMS från - nej, jag skojar
bara – ett telefonsamtal
från Sherwood
Egbert som var högsta hönset på
Studebaker på den tiden.
To be continued ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar