söndag 4 augusti 2013

Brooks Stevens … jodå, där var en gubbe som var aktiv!

Han designade allt från möbler till kök – från gräsklipparmotorer (Briggs and Stratton) till utombordare (Evinrude Lark och Johnson Javelin )

Men det var när han kom till Studebaker som han blir intressant för min historia.

Som en bildesigner omgjorda Stevens 1962 Studebaker Gran Turismo Hawk på en minimal budget.

1962 Studebaker Gran Turismo Hawk - påminner lite om RR, eller?

Denna snabba (220 Km/h) och eleganta GT, tillverkades i ungefär 15.000 ex mellan 1962 och 1964 då Studebaker lade ner sin produktion i USA.
Han designade Harley-Davidson motorcyklar inklusive 1949 Hydra-Glide Harley, en av hans första. Han hjälpte till att skapa de nya fjädrings framgafflar, den djupa strålkastare med parabol och en mer strömliknat design. Alla Harleys, även modeller i produktion nu, är sedan dess baserade på Stevens ram-design.


Stevens ritade också lite ”roligare” saker … bland annat Oscar Mayer Wienermobile, en amerikansk pop-kultur ikon


MEN ... kort tid efter han avslutad jobbat med Hawk-modellen, fick han ett SMS från - nej, jag skojar bara – ett telefonsamtal från Sherwood Egbert som var högsta hönset på Studebaker på den tiden.
To be continued ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar