lördag 17 augusti 2013

”Tanken var redan då att bygga en sportbil som ”alla” skulle ha råd med, priset sattes till $2.000, men bilen kom aldrig i produktion, utan användes endast som show och racerbil.”

Minns du?

Chassit som Stevens fick skickad till Milwaukee var från en ”Heavy duty” Studebaker Lark Daytona cabriolet, med 109 tums hjulbas (277cm, samma som Volvo 740). Hjulbas är avståndet mellan axlarna - jaja, axlarna som HJULEN sitter på!!!

"X-Frame" (mycket stabil, kolla x´et i mitten)
Skivbromsar på alla 4 hjul med bromsförstärkare (en elektroniska servopump som snabbt bygger upp bromstrycket och minskar kraften du behöver använda för att bromsa med 30%) - och en kompressormatad 289 cui V8 (4.7L) motor på 290 hk som användes av Studebaker fram till och med Avanti.
Även om chassit inte var särskilt modern eller nyskapande, var det väl lämpad för den smala karossen av roadster-stil som Stevens hade i åtanke.
William "Steve" Stevens (Brooks yngsta son) minns: "Jag byggde den första (Excalibur) prototyp för Studebaker när jag fortfarande gick i skolan. David, min äldre bror, var fortfarande involverad i pappas tävlingar på den tiden, så jag byggde bilen på i sex veckor med hjälp av Raymond Besasie och en annan vän. Jag tog hand om de mekaniska delarna och Ray formade aluminium karossen och den andra killen hjälpte oss med allt när vi behövde honom."
Kommer ni ihåg Excalibur J? Den byggdes ju i samarbete med: The Beassie Engineering Co.” - just det - DEN Raymond Beassie, som i övrigt gjorde några ”konstiga” biler, eller vad säger ni om denna:

Beassie X2 från 1958 med en 400 hästars Cadilac motor - monterad där bak
2 kylare som kyldes via de maffiga luftintagen på sidorna:)
Brooks Stevens tillade: "Vi flyttade motorn bakåt med ca 29 tum (74cm), vilket betydde att föraren nästan hamnade i baksätet av bilen, så vi blev tvingade att även flytta ratten och pedalerna bakåt och ändra fjädringsgeometrin + fjädra och dämpare samtidigt."

Nog är det långt från kofångaren där framme till förarsätet
Excalibur Phaeton serie I - 1965

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar