”Tanken var redan då att bygga en
sportbil som ”alla” skulle ha råd med, priset sattes till
$2.000, men bilen kom aldrig i produktion, utan användes endast som
show och racerbil.”
Minns du?
Chassit som Stevens fick skickad till
Milwaukee var från en ”Heavy duty” Studebaker Lark Daytona
cabriolet, med 109 tums hjulbas (277cm, samma som Volvo 740). Hjulbas är avståndet mellan axlarna - jaja, axlarna som HJULEN sitter på!!!
![]() |
"X-Frame" (mycket stabil, kolla x´et i mitten) |
Skivbromsar på alla 4 hjul med
bromsförstärkare
(en elektroniska servopump som snabbt bygger upp bromstrycket och
minskar kraften du behöver använda för att bromsa med 30%)
- och en kompressormatad 289 cui
V8 (4.7L) motor på 290 hk som användes av Studebaker fram till och
med Avanti.
Även om chassit inte var särskilt
modern eller nyskapande, var det väl lämpad för den smala karossen
av roadster-stil som Stevens hade i åtanke.
William "Steve" Stevens
(Brooks yngsta son) minns: "Jag byggde den första (Excalibur)
prototyp för Studebaker när jag fortfarande gick i skolan. David,
min äldre bror, var fortfarande involverad i pappas tävlingar på
den tiden, så jag byggde bilen på i sex veckor med hjälp av
Raymond Besasie och en annan vän. Jag tog hand om de mekaniska
delarna och Ray formade aluminium karossen och den andra killen
hjälpte oss med allt när vi behövde honom."
Kommer ni ihåg Excalibur J? Den
byggdes ju i samarbete med: ”The
Beassie Engineering Co.”
- just
det - DEN Raymond Beassie, som i övrigt gjorde några ”konstiga”
biler, eller vad säger ni om denna:
![]() |
Beassie X2 från 1958 med en 400 hästars Cadilac motor - monterad där bak 2 kylare som kyldes via de maffiga luftintagen på sidorna:) |
Brooks Stevens tillade: "Vi
flyttade motorn bakåt med ca 29 tum (74cm), vilket betydde att
föraren nästan hamnade i baksätet av bilen, så vi blev tvingade
att även flytta ratten och pedalerna bakåt och ändra
fjädringsgeometrin + fjädra och dämpare samtidigt."
![]() |
Nog är det långt från kofångaren där framme till förarsätet Excalibur Phaeton serie I - 1965 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar