Nästa utställning var den i New York
i april och till den utställningen var det viktigt att han hittade
något lite mer explosiv. "... För att locka folk till
montern. Utan en riktig blickfång kommer folk att gå rakt förbi
och inte ens ägna blick i rätt riktning." förklarade
Egbert för Stevens.
Han (Stevens alltså) bestämde då
att det var dags att skapa en speciell bil. Tyvärr var det vid denna
tid som Egbert diagnostiserades med cancer och ersatts av hans höger
hand, Byers Burlingame.
"Burlingame och jag kom mycket
väl överens, så jag bad honom att skicka mig en Daytona chassi -
det bästa chassit som fanns på den tiden.
![]() |
Studebaker Lark Daytona chassi |
”Upphängning var verkligen något
att skryta av, fast framaxeln var överbelastad i den ursprungliga
designen. Men jag tänkte att om jag kunde hitta ett sätt att flytta
motorn en liten bit bakåt skulle balansen bli perfekt.
Burlingame skickade mig Daytona
chassin till min verkstad i Milwaukee. (Studebaker hade då flyttat
all produktion till Canada) Jag fick jobba hårt med min design, och
fick/tog inspiration från Mercedes SSK.
Jag älskade Mercedes bilar och hade
en 1928 SS Phaeton.”
![]() |
Mercedes SSK Phaeton 1928 – 7,1 |
”Min idé var att skapa en liknande
bil, med hjälp av modern teknologi och sälja den för ett mycket
konkurrenskraftigt pris”. Jag sa till Burlingame: "Jag kommer
att bygga en modern klassiker ", ”Ehh” sade han, ”låter
fantastisk, men ehh, vad är en modern klassiker”? ”Jo, alltså,
det är ny gammal bil” … svarade Brooks – och där, just där
tog samtalet slut! Burlingame lade på luren uppenbart bestört! Det
var en kort diskussion,men Excalibur var fött!
Nästa avsnitt: Den första Excalibur,
eller var den?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar