söndag 11 augusti 2013

Nästa utställning var den i New York i april och till den utställningen var det viktigt att han hittade något lite mer explosiv. "... För att locka folk till montern. Utan en riktig blickfång kommer folk att gå rakt förbi och inte ens ägna blick i rätt riktning." förklarade Egbert för Stevens.
Han (Stevens alltså) bestämde då att det var dags att skapa en speciell bil. Tyvärr var det vid denna tid som Egbert diagnostiserades med cancer och ersatts av hans höger hand, Byers Burlingame.
"Burlingame och jag kom mycket väl överens, så jag bad honom att skicka mig en Daytona chassi - det bästa chassit som fanns på den tiden.

Studebaker Lark Daytona chassi
”Upphängning var verkligen något att skryta av, fast framaxeln var överbelastad i den ursprungliga designen. Men jag tänkte att om jag kunde hitta ett sätt att flytta motorn en liten bit bakåt skulle balansen bli perfekt.
Burlingame skickade mig Daytona chassin till min verkstad i Milwaukee. (Studebaker hade då flyttat all produktion till Canada) Jag fick jobba hårt med min design, och fick/tog inspiration från Mercedes SSK.
Jag älskade Mercedes bilar och hade en 1928 SS Phaeton.”

Mercedes SSK Phaeton 1928 – 7,1
”Min idé var att skapa en liknande bil, med hjälp av modern teknologi och sälja den för ett mycket konkurrenskraftigt pris”. Jag sa till Burlingame: "Jag kommer att bygga en modern klassiker ", ”Ehh” sade han, ”låter fantastisk, men ehh, vad är en modern klassiker”? ”Jo, alltså, det är ny gammal bil” … svarade Brooks – och där, just där tog samtalet slut! Burlingame lade på luren uppenbart bestört! Det var en kort diskussion,men Excalibur var fött!


Nästa avsnitt: Den första Excalibur, eller var den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar